22 maj 2009

De skriker

Helg och ledigt. Jag klipper gräsmattan och alla dörrar är öppna. En liten sexåring hälsar på, jättefin i ny sommarklänning och jacka. Jag frågar hur det är i skolan, förskoleklass. Bra, säger hon. Efter en stund: Jag tycker det är jobbigt att alla skriker. Det är bara jag som är tyst. Jag vill lära mig något.

Snart börjar den riktiga skolan och jag undrar för mig själv hur det ska gå, vad jag som vuxen medborgare i vår kommun kan göra!

Det finns rätt mycket att göra. För det första slåss mot mantrat "Det finns inget samband mellan kunskap och kostnader". Visst finns det ett samband. Underhåll av skollokaler kostar. Lärare kostar. Vi påverkas av vår omgivning. Vi inspireras i vackra rum. Därför ska skolan ha vackra rum. Vi inspireras av bra lärare. Därför ska skolan ha bra lärare. Varje lektion ska ge en aha-upplevelse.

Framgång i skolan är att växa. Elevens känsla är samma som lyckokänslan hos en golfspelare som gör hole-in-one. Det perfekta slaget - vars förutsättning är koncentration, lugn, den perfekta greenen, den rätta klubban.

Varje elev borde uppleva hole-in-one! Den perfekta inlärningen kräver koncentration, lugn, en vacker och färgstämd miljö, den rätta läraren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar