24 mars 2012

Stå upp för judarna i Malmö

I Malmö går judarna i små grupper med kippa och davidsstjärna i tysta demonstrationer. De demonstrerar mot antisemitismen som brer ut sig särskilt i Malmö . Läget är svårare än jag egentligen kan ta in. På Kvalitetsmässan i Göteborg i år lyssnade jag på Erik Ullenhag som talade på ett seminarium om minoriteter i Sverige. Där fanns också representanter för judiska församlingen. Att Erik Ullenhag har deras förtroende var mycket tydligt. Men jag fattade inte ens då hur allvarligt läget är. Först i dag när jag gav mig tid att läsa Paulina Neudings krönika i Svenska Dagbladet förstod jag.

Människor i 2000-talets Sverige är så rädda för förföljelse för sin religions skull att de inte längre vågar visa vilka de är. När de går på gatan spottar folk på dem. Judarna är utsatta för hatbrott.

Hat är vår största fiende. Hatets grund är förakt för andra. Låt oss börja med att bekämpa hatet i vår närhet som i Malmö eller i Göteborg eller Stockholm eller var helst vi möter dess uttryck - tydligt eller dolt. Tillåt inte hatet sticka upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar