16 maj 2012

Feriearbeten

Sommaren är kort, den bara regnar bort! Nej, refrängen ären helt annan för många sommarlediga barn och ungdomar. Sommaren är lång. Och ofta sysslolös. I Tyresö söker 500 ungdomar arbete under tre veckor för en inkomst som ersätter studiebidraget. Av de 500 får 150 feriearbete. I vissa (s)-märkta kommuner satsas mellan sex och sju miljoner kronor varje år på feriearbete. Oftast rör det sig om jobb under tre veckors tid. Entusiasmen över projekten eller insatserna är mycket stor märker jag när jag ringer runt till några kommuner för att få veta mer. I Tyresö finns projekt som varit mycket framgångsrika för att hjälpa ungdomar under sommaren. Jag tänker främst på Tyresö Bostäders arbete med ungdomar uppe i Granängsringen. Vi skulle behöva fler sådana insatser. Under de år jag suttit i Gymnasie -och arbetsmarknadsnämnden, tidigare Nämnden för arbetsmarknad och vuxenutbildning, har Folkpartiet ensamt drivit frågan om feriearbeten. Idag har också andra partier engagerat sig, men kostnaderna är stora. Om 700 ungdomar erbjuds sommarjobb ligger kostnaderna runt sex till sju miljoner kronor. Det motsvarar ungefär tolv lärartjänster. Som tur är har Tyresö ett rikt föreningsliv och organisationerna ställer upp. Jag vill se en kombination av fritidssysselsättning och sommarjobb - inte en enstaka insats här och där utan en massiv och stor satsning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar