8 maj 2012

Tryggt boende för äldre

Äldre är en grupp som inte bara drabbas av utanförskap utan också beskrivs som en belastning. Det finns till och med politiker som öppet säger att de inte vill att äldre flyttar från en kommun till den egna. Troligen ser de framför sig hur kohorter av personer med presumtiv demens och vårdbehov flyttar in. Då räcker inte kommunens intäkter för att finansiera vård och omsorg. Ja, kostnaderna kan förstås öka med ökad inflyttning av äldre! För egen del är jag helt förfärad över den avhumanisering äldrefrågan drabbats av. Jag tror faktiskt att det är det ruskigaste jag upplevt i mitt liv. Strategiskt belägna boenden för äldre blir allt fler, men utvecklingen är tveksam. Varför ska inte äldre kunna bo tillsammans med övriga i samhället? Mitt hopp står till 40-talisterna, som går sin egen väg, bor kvar i radhuset, handlar när alla andra handlar, dricker sin latte på samma kaféer som unga mammor och pappor och äter sin lunch på Green Bull vid lunchtid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar