24 sep. 2009

Nio och en halv elev

Hur många elever varje lärare arbetar med under skoldagen skiftar. I Pajala har varje lärare 9,5 elever, I Tyresö 13,4, i Dorotea går det 9,9 elever på varje lärare och i Nynäshamn 13,3 elever per lärare. Vem är bäst - den kommun som har litet antal elever per lärare (orsak?) eller den som har fler elever per lärare (effektiva pedagogiska metoder?). I Tyresö säger oppositionen att skolan blir bättre om vi ökar lärartätheten. Självklart kan de förtroendevalda ägna tid åt att klå sina politiska motståndare med statistik om lärartäthet, men frågan är om det inte är på gränsen till enfald.

Det är verkligheten bakom siffrorna vi måste diskutera. Nio elever med stora behov tar lika mycket tid som tretton elever som klarar sig bra i skolan. I Tyresö skiftar antalet lärare mellan skolorna beroende på eleverna. Vi har skolor med många barn med stora behov och vi har skolor med barn som har bra stöd hemma, vilka klarar skolans krav utan alltför stora problem. En sidoeffekt blir variation i lärarnas arbetsbörda. Den skiftar från skola till skola, därmed inte sagt att det ena är lättare eller svårare än det andra.

Jag menar att vi inte ska underskatta betydelsen av en tillräckligt stor och välutbildad personal i skolorna. Men vi kan inte stirra oss blinda på statistiska medeltal. Skolan har ett uppdrag och ett stort antal mål. Dem måste vi kunna hantera. Som en rektor sa vid Barn -och utbildningsnämndens senaste möte: Färre mål, men de vi har ska vi nå. Det ställer vi upp på. Där börjar den goda skolans resa.







.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar