Lärarutbildare på Södertörns högskola kallar fritidshemmen eller fritis för skolans blinda fläck. På ett sätt håller jag med. I vissa skolor är det väldigt svårt att få lokalerna trevliga och "hemlika". Tanken med fritis var väl just att de skulle fungera som "hem för fritiden".
Politikerna är faktiskt väldigt väl medvetna om fritidshemmens betydelse. När vi i Tyresö bygger om gamla 70-och 80-talsskolor har vi referensgrupper. Lärare och föräldrar kan faktiskt påverka hur fritis ska se ut.
Jag tycker det är viktigt att ta tag i de problem som finns på fritis. Utbildade fritisledare behövs, men de måste inte vara lärare.
Föreningslivet är en bra förebild. Jag tänker särskilt på de kompetenta fritidsledarna i våra ridskolor. De är duktiga på att bemöta barnen, utbildade i att upptäcka och förhindra alla typer av mobbning. De känner verksamheten. Barnen i ridskolan har valt själva att gå dit.
Vi behöver tänka kreativt för att förbättra fritis - visst är det så. Vi kan leta efter goda exempel. Vuxenvärlden kan säga sitt - men fritis handlar om barnens fria tid. Låt oss börja där!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar