9 feb. 2011

Ban Ki-Moon eller Maktens hemligheter


Makt har alltid intresserat mig som fenomen. Jag minns hur jag förtvivlat försökte fatta vad "staten" var, när jag var liten. Ingen i det prästhem jag växte upp i kunde förklara så jag begrep. Jag hade redan som liten erfarenhet av åsiktsförtryck och ofrihet. Jag drömde därför om att organisera alla prästbarn i en proteströrelse mot just auktoriteter. Det strandade på att jag inte visste hur jag skulle få tag på dem - det var före Face-book. Sorunda prästgård var landet på 1950-talet - riktiga landet om det nu är ett försvar för detta mindre lyckade uppror.

När jag sen i skolan läste om Ludvig XIV och L´Etat - c´est moi! blev "staten" tydlig. Sen blev det ett långt hopp till Göran Persson!

Idag var jag inne i Tyresö bokhandel och köpte Niklas Ekdal och Inga-Britt Ahlenius bok om FN under generalsekreteraren Ban Ki-Moon. Sträckläser den och rekommenderar den varmt. Den handlar om makten, om politik och om en stark kvinna, som vet vad hon vill och genomför det. Snart har vi revision i Gymnasie-och arbetsmarknadsnämnden. Kanske "Mr Chance" har något att lära ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar