19 sep. 2011

Ninja

Rolf-Göran Bengtssons EM-guld på 16-åriga hästen Ninja fick mig att bli gråtmild av rörelse. Dels gillar jag Rolf-Göran Bengtssons framtoning: seriös, lugn. Jag känner honom inte, men det är det intryck han ger i reportage och under tävlingar. Hans hästar är fantastiska. Jag har sett honom rida många gånger bland annat i Falsterbo och i Globen.

Den här segern hade också en annan dimension. Ninja var egentligen lite för gammal, men presterade nu på topp. Jag kan inte låta bli att fundera över hur jag själv har sett på min islandshäst Gledi som är 21 år. Hon har vunnit stor respekt för sin styrka och kraft även hos yngre ryttare som rider ut med henne.

Kommentaren i dagens Dagens Nyheter var att ålder är bara en siffra. Och så är det verkligen. Min islandshäst Gledi är ett fint exempel på det. För att inte tala om Rolf-Göran Bengtssons hopphäst Ninja!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar