20 okt. 2011

Idé och allians


"– Ja, så ser jag på politiken. Jag tycker att idéer har en plats vid sidan av annat. Det är alldeles för ofta så att idéer görs om till plakat som blir väldigt exkluderande." Det här uttalandet från Fredrik Reinfeldt i Dagens Nyheter kom dagen efter att jag kvällen innan diskuterat samma sak med moderata alliansvänner.

För mig som liberal är inställningen faktiskt provocerande. Sagt med all respekt för de samhällsförändringar som moderaterna åstadkommit under de senaste fem åren.

Självklart handlar politik om att skapa regler och lagar för hur vi ska leva tillsammans. Arbetslinjen till exempel är rätt tänkt både praktiskt och ideellt, men bara humanismen kan rädda oss från felbedömningar av det slag som vi sett alldeles för många exempel på. Jag tänker på de svårt sjuka som hänvisats till arbete, trots att de uppenbart inte kan arbeta. Jag tänker också på beslut om utvisning av invandrade som skett i dagarna.

Jag lastar pragmatismen för den dryga moralism som är vanlig. Den som inte... ska minsann inte... Om du inte...så beviljas du inte.... Du får skylla dig själv...

Idéer har inte en plats vid sidan av annat. Idéerna har en plats mitt i politiken.
Det är mitt högst inkluderande plakat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar