7 nov. 2011

Analys av omvärlden

Det är ingen hemlighet att politiken fram till 2014 arbetar med frågan om gymnasiet i vår kommun. Ett verktyg i det arbetet är omvärldsanalys.

Hur ser egentligen en bra omvärldsanalys ut? Jag kom att tänka på kvaliteten i det vi kallar omvärldsanalys när jag idag på morgonen läste en riktigt bra krönika i Svenska Dagbladet med en analys av den ekonomiska krisen. Krönikan innehöll just det som jag personligen kräver: flera överväganden, alternativa scenarier och strategier.

En bra omvärldsanalys bygger på ett systematiskt arbete. Jag lånar modellen från Kairo´s Future: spåra eller spana efter aktuella trender, analysera, skapa strategiska svar och en önskvärd vision, värdera strategierna och ta fram handlingsplaner ( http://www.kairosfuture.com/vår-arbetsmodell-taida)

Jag tror inte att något politikområde väcker så starka känslor som skolan. Just därför ställer vi höga krav på allt arbete som leder fram till beslut om gymnasiets framtid i Tyresö. Vägen dit är inte helt enkel. Allas bilder ska smälta ihop till en gemensam bild och en ny verklighet!

Med optimism och framtidstro är framgången given!

1 kommentar:

  1. Håller hetl med! En bra och systematisk omvärldsanalys måste finnas för att kunna ta bra beslut. Kanske kan vi också fråga gymnasieelever och 9:or för att få reda på deras funderingar också?

    SvaraRadera