3 jan. 2010

Varför har vi vargar?

Vargjakten upprör miljöpartisterna ända in i själen. Vissa miljöpartister tror att vargjakten är "valfläsk" - skjut vargen och vinn vänner! Svårt att tro´t, men ingenting är förstås omöjligt. Vargen är ett stort problem för både rennäringen och fårfarmare. Möjligt att de röstar borgerligt som tack för frihet från vargplågan. Vargen är ett rovdjur som river tamboskap.

För några år sedan såg jag en film om en man som levde bland vargar i Alaska tror jag det var. Filmen ville visa att rätt bemött är vargen inte farlig. Själv är jag dock inte säker på att jag skulle vara särskilt cool om jag stod öga mot öga med en varg ute i blåbärsskogen - eller ännu värre, mötte den ensam ute med min häst. Jag är säker på att hästen skulle reagera med hela sin flyktinstinkt. Nåja, ännu har jag inte mött vargen varken på ridturer i Bergslagen eller på Södertörn.

Jag anser också att det är viktigt att bevara mångfalden i naturen. Men det vargbestånd vi har är inplanterat efter det att vargen varit utrotad under mer än hundra år. Nu måste de nya stammarna anpassa sig till en helt annan verklighet, civilisation och teknik (läs trafik). Både älgar och råddjur promenerar ogenerat inne i samhället. Snart är också vargen lika ogenerad. Det är mer än en rolig historia!

Nästa blogg handlar om vildsvinen - det var ett lika stort misstag att plantera in dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar