9 juni 2010

Musikklasserna i Tyresö


Idag är det skolavslutning i alla Tyresös skolor. En nedsliten skola stängs för renovering och nybyggnad. Den ligger mitt i centrum, omgiven av av flerbostadsområden. I området bor många invandrarfamiljer. Om två år har de Tyresös finaste skola. Den har egen kock och nytt namn. Nytt namn föreslås och namntävlingen pågår för fullt. Under mer än ett år har barn -och utbildningsnämnden utrett skolans organisation, ekonomi och pedagogiska verksamhet.

Jag sitter som ledamot i nämnden och känner mig väldigt trygg i att vi har fått en ordentlig genomlysning av skolans verksamhet. Jag känner mig också väldigt trygg i att vi beslöt att all verksamhet på skolan skulle ingå i genomlysningen. Tidigare har alltid musikklasserna undantagits granskning.

Därför är det så sorgligt med all desinformation om musikklasserna. Särskilt gäller desinformationen vem som styr och leder skolan. Profilen musikklasser är kommunens verksamhet. Styrelsen har ansvar för att varje barn får den undervisning skollagen ger dem rätt till. Skolans ledning har ansvar för att eleverna får tid för undervisning i alla skolans ämnen. Att eleverna orkar, att tid utanför skolan schemaläggs på rätt sätt. Att skolan har ordning och reda i sin ekonomi.

Debatten om musikklasserna i Tyresö är riktigt otäck, osaklig och osann. Jag känner att jag som fritidspolitiker i barn- och utbildningsnämnden har tagit rätt ansvar. Jag tror att jag är representativ för ledamöterna i nämnden. Själva kampanjen visar att det var rätt att inkludera all verksamhet, även musikklasserna, i genomlysningen av skolans verksamhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar