29 nov. 2010

Lärstilar - pseudovetenskap?

Det populärvetenskapliga förlaget Brain Books publicerade 1984 David Kolbs teori om effektiv inlärning via olika lärstilar. Vissa av oss lär oss bättre när vi är aktiva, andra är mer lyssnande, vissa av oss lär oss bättre med musik, andra behöver tystnad. Processen är en del av studietekniken.

För egen del är jag oerhört skeptisk till att den 26 år gamla teorin om effektiv studieteknik okritiskt upphöjs till kompetensutveckling för lärare i grundskolan. Det visar sig också i en av skolornas kvalitetsredovisningar att lärarna inte vet hur de ska gå vidare i undervisningen med lärstilar. Jag förstår deras dilemma. Kunskapen om lärstilen är ju elevens egen kunskap om sig själv. Om jag lär mig bättre med musik är det ok att ha musik i bakgrunden. Om jag tänker bättre när jag skalar potatis, diskar eller städar kan jag öka mitt engagemang just där.

Jag efterlyser en kritisk granskning av lärstilar som kompetensutveckling. Det finns forskare som ifrågasatt metoden upphöjd till vetenskap. Ta lärstilar för vad det är: studieteknik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar