23 maj 2011

Mästarnas mästare

När jag första gången såg programmet Robinson blev jag oerhört upprörd. Efter Robinson har det kommit en rad förnedringsprogram mer eller mindre pinsamma. Till de mer oskyldiga fast riktigt pinsamma hör Smartare än femteklassare. Vuxna som förlorar ska inför en grupp barn förklara att de inte är smartare än en femteklassare. Sen ska de berätta om vilken utbildning de har! Personligen avskyr jag att se program där människor utklassas och fördummas.

Men det finns faktist ett undantag. Mästarnas mästare råkade jag börja titta på så där någonstans mitt i serien. Nu är det tre tävlande av tio kvar efter det att Kenny Bräck åkte ur i går. Mästaren är Ingemar Stenmark. Han är verkligen en person som man kan lära sig mycket av. Man ser på honom att han har ett mål, men han kliver inte över lik för att nå målet. Och han är ingen pratmakare precis.

Eftersom alla är idrottsmän så har de ett speiellt förhållningssätt till att förlora. De är good losers och förhåller sig till en förlust eller en dålig placering. Intressant är också taktiken. Maria Brandin är tyngdlyftare och höll tillsammans med Ingemar Stenmark ut längst i att lyfta. Ingemar Stenmark bedömde sina chanser och gav Maria segern i den grenen. Att lämna över till den som är bättre är mästerligt.

Jag kommer inte att missa sista avsnittet på söndag och sätter en slant på Ingemar Stenmark!

1 kommentar:

  1. Härligt att även du bloggar lite om sport, Margareta. En liten justering bara, Maria Brandin blev världsmästare i rodd. Tyngdlyftningen var bara som träning..;-)

    SvaraRadera