15 maj 2011

Program i skolan mot mobbning - en hälsorisk?


I förra veckan lyssnade jag på en paneldebatt mellan Maciej Zaremba, Sig-Brit Franke och Knut Sundell från Socialstyrelsen. Deltagare var inbjudna politiker och det var en liten utvald skara som träffades i Folkpartiets lokaler på Mynttorget. Intressantast var en diskussion om effekterna av alla de program som okritiskt används i grundskolorna idag. Det kan vara program mot mobbning, antidrogprogram eller program mot rasism. Det kan också vara alla kvasivetenskapliga utbildningar som erbjuds lärarna som kompetensutveckling. Problemet är att programmen inte är vetenskapligt grundade.

Det gemensamma för program som används av till exempel Team Smart, programmet Charlie och utbildningar i lärstilar är att de inte granskas vetenskapligt eller utvärderas. Effekterna analyseras inte i tillräckligt hög grad. Zaremba, Franke och Sundell var överens om att mer måste göras på området.

Ser att utbildningsnämnden i Stockholms stad har begärt en utredning om effekterna i antimobbningsprogrammen. Ser också i det bifogade tjänsteutlåtandet att förvaltningen glider undan frågeställningen. Allt görs och allt är bra. Men när 7-åringar kommer hem från skolan och låter som om de gått en längre tid i terapi är inte allt bra. Jag blir i alla fall misstänksam. När lärstilar upphöjs till kompetensutveckling för lärare på grundskolans år 8 och 9, medan samma lärare hindras från att delta i seminarium i historia blir jag faktiskt upprörd.

Budskapet gick i varje fall hem hos Zaremba, Franke och Sundell, som redan var på banan.

Vad säger föräldrarna?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar