25 maj 2011

Folkomröstning

Egentligen har jag ett oskrivet protokoll liggande, men det får ligga en dag till. I går eftermiddag läste jag i Tyresö Nyheter (s) att socialdemokraterna går runt och knackar dörr för att få Tyresöborna att skriva på listor om välfärden. De vill ha en folkomröstning i Tyresö. Frågan kändes rätt ospecifik som den skrevs i TN. Min protokolltid får gå till bloggen.

Huvudfrågan för mig är hur och när man ska använda verktyget folkomröstning. När man är moraliskt indignerad? När politiken inte går ens egen väg?

När bebyggelsen vid Strandängarna beslutades ville de omkringboende att vi skulle folkomrösta. Det var en konkret lokalt avgränsad fråga.Initiativet kom från de berörda. All respekt för det. Den namninsamling som socialdemokraterna nu gör handlar om höjda avgifter för äldre och funktionshindrade. Jag skulle ha stor respekt för en namninsamling som kom från anhöriga eller från de äldre och de funktionshindrade själva eller deras organisationer. Men jag har absolut ingen respekt för politiker som utnyttjar människor som inte har bett dem om hjälp.

Kanske är den pågående namninsamlingen bara en provokation. I så fall blir socialdemokraternas väljare lurade. Eller också är den ett cyniskt utnyttjande av vår benägenhet att tycka synd om andra. Också i det fallet blir väljarna lurade eller utnyttjade.

Jag tycker inte att socialdemokraterna visar prov på handlingskraft. Jag tycker personligen att de visar prov på riktigt dåligt omdöme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar