22 feb. 2010

Melodifestivalen

Dick Bengtson skriver i sin blogg att moderaterna inte vill lägga ner musikklasserna. Nej, det vill ingen i alliansen. Vi är eniga om värdet av musikklasserna. Det är bara det att eleverna inte söker sig dit och kostnaderna ökar. Kritikerna säger att vi har råd med kultur. Ja, visst, men vi prövar också hela tiden kostnader mot insatser.

Under de 25 år som musikklasserna har funnits har omvärlden förändrats. Hur har musikutbildningen hängt med? Kanske är det med musikklasserna som Erik Linders kostym i musikfestivalen. Så här skrev Aftonbladets stilexpert: "Stiligt. Perfekt för den där konferensen där du ska hålla föredrag nästa helg. För det är väl det du genrepar för nu? Allt annat vore osannolikt. För du går väl inte upp på en schlagerscen, på fullt allvar, iklädd en blekgrå kostym med blå Brothers-skjorta under? Jag tror inte det jag ser." (AB 20100221)

Min undran är: Är det dags för musikklasserna att byta kostym eller i vart fall kolla om kostymen är den rätta? Tiderna förändras och vi med dem. Jag vet inte. Det är inte min uppgift att tala om för skolan vad den ska göra. Men nog borde frågan om rätt kostym vara aktuell när eleverna sviker. Uppgiften att öka traditionens attraktionskraft i vår trendkänsliga tid är en utmaning i OS-klass.

Ingen i alliansen vill lägga ner musikklasserna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar