20 mars 2009

Skarpt ledarskap

Besökte idag en av kommunens förskolor. Bra lokaler - rymliga och ljusa, fin utemiljö - nära till skog och mark. Personalen hade verkligen förberett vårt besök. Vi fick prova på att arbeta med lera och vi åt lunch med barnen. Under en timme informerade föreståndare och samordnare om skolan.

Jag har inte tidigare träffat på så professionella ledare i en förskola. Deras agerande var så självklart och enkelt att jag måste fråga om deras ledarutbildning. Vid tidigare skolbesök har jag aldrig kommit på idéen, men nu såg jag ett ledarskap utöver det vanliga. En förklaring till det kvalificerade ledarskapet skulle kunna vara att skolan är kopplad till en företagsdel. Konceptet bestod av en vikariepool i förening med förskolor. Skolan var mer ett företag med alla dess krav på struktur, ordning och beslutsmässighet.

Jag frågade hur de tyckte att kommunen fungerar (ingen av dem bor på orten). Bättre än Stockholm, mer närhet och mer kontakt med dem som styr. Politikerbesöket var uppskattat, men jag tror också att det ingav förväntningar. Nu gäller det att ta hand om dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar