31 mars 2009

Vem sätter målen?

Funderar över mål. I den politiska gruppen sätts och antas målen. Någon säger: Det där är inga mål. Vem bestämmer över målen? Kanske det finns några bra tips i religionen. Jag är uppväxt med de religiösa protestantiska målen. Psalmboken tänker jag. Hittar inte min gamla i brunt skinn, men en röd. Till min förskräckelse står det "Fårdala skola" stämplat i boken. På kortsidan står det "Hej"! Dags att lämna tillbaka den - en föresats, men inget mål.

Var finns starka målformuleringar? Jag har alltid arbetat med vuxenutbildning. Kanske där. Målet för vuxenutbildningen var från början att ge den så kallade begåvningsreserven en chans. Idag har vuxenutbildningen en annan roll. Därför blir målen andra än de först var. I själva verket bestämmer funktionen målen. Vuxenutbildningen idag ska ge dem som missat skolan en andra chans eller dem som förlorat arbetet en chans att växla yrke. Frågan är om vi är så överens om vuxenutbildningens roll i 2000-talets samhälle att de mål vi sätter blir tydliga och mätbara.

Under resans gång mäter vi effektiviteten i ansträngningarna att nå de satta målen. Vi sätter procentsatser så att vi ska kunna redovisa. Mål och mått blandas. Där måste vi börja diskussionen. Vad är mål och vad är mått?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar