27 mars 2010

Skolmat lagad av egen kock


Nu söker Tyresö kockar till sina skolor! Skolmaten ska lagas på plats och eleverna ska kunna välja också ett vegetariskt alternativ. Maten serveras direkt ur ugnen och är varm och nylagad. Eleverna kan välja och politikerna planerar förstås att ha ett stående vegetariskt alternativ.

Idag är många ungdomar vegetarianer. De har valt livsstil. Därför är det så viktigt att skolmaten har ett vegetariskt alternativ för dem som redan har valt. Men ingen ska tvingas att äta vegetariskt. Nu är den maten väldigt god, men ändå. Många elever har en annan livsstil. Den ska vi respektera.

Miljöpartiet i Tyresö vill att alla elever ska tvingas att äta vegetariskt genom att skolan en dag i veckan ålägggs att servera sådan rätt som enda alternativ. I Folkpartiet har vi en annan uppfattning om hur vi får elever att äta rätt och näringsriktigt. Vilken maträtt eleverna väljer ska vara deras eget val.

Jag ser så många exempel på att politiker detaljstyr. Och det är naturligtvis väldigt frestande. Men hur jag äter och vad jag äter är faktiskt min ensak. Och min familjs, även om våra vanor mätt med andras ögon är rakt åt skogen. Att som miljöpartiet kräva att en dag i veckan ska vikas åt enbart vegetariska rätter är inte bara detaljstyrning utan också exempel på en slags centralism, som jag trodde att vi för länge sedan lämnat.

När varje skola om några år har egen kock faller den sista resten av centralism.

Därför är mat med egen kock ett av årets viktigaste beslut!

4 kommentarer:

  1. Hej, låter mycket intressant det här. Jag är en 29-årig kock, arbetande på astra zenecas personalrestaurang. Har ca 6 års erfanhet av storköksmatlagning.
    Kan man skicka en intresseanmälning någonstan?
    rocky_jung@hotmail.com

    SvaraRadera
  2. Håll utkick efter annonser - jag har inte den exakta tidsplanen för den skola som står näst i tur. Kontakta barn-och utbildningsförvaltningen i Tyresö för vidare information. Alla som nu har egen kock är jättenöjda, så man kan säga att det är en succé!

    Hoppas att du får bra information om hur läget är just nu.

    SvaraRadera
  3. 1 Jag hade ingen aning om att vegetarisk mat innebar en livsstil. Jag trodde bara att det var någonting som mat åt.
    2 Det måste väl vara direkt olagligt att tvinga elever att äta olika sorters mat? Eller? "ingen ska tvingas att äta ". Verkligen! Men var det verkligen "tvång" som det var frågan om? Såvitt som jag förstår innebörden av ordet tvång är det när man med våld eller hot om våld får någon att göra något. Men inte är det väl tvång att servera god vegetarisk mat?

    Däremot har jag förstått att om vi inte radikalt minskar vår konsumtion av kött och mejeriprodukter kan vi inte undvika de värsta konsekvenserna av klimatförändringarna. Således förstör vi våra barns framtid? Det känns inte särskilt liberalt? Liberalismen känns som en osedvanligt fånig ideologi om valmöjligheten att alltid få äta animalier tillåts förstöra våra barns framtid.

    SvaraRadera
  4. Och här är en artikel med ett rätt övertydligt budskap

    http://www.guardian.co.uk/environment/2010/jun/02/un-report-meat-free-diet

    SvaraRadera