8 sep. 2010

Tanter ska bestämma om lekplatser!


Vår kultur har jätteproblem med "gamla"! De yngre har problem rättare sagt.

Igår fick jag i brevlådan en tidning där en förstagångsväljare uttalar sig om pensionärer. De är ett problem när de sitter i beslutande position och till exempel bestämmer om barnens lekplatser. Plötsligt insåg jag att jag var målgruppen! Och många andra äldre som är med barnbarn på kommunens alla offentliga lekplatser. Jag tror att författaren skrev i ungdomligt övermod och det må vara vederbörande förlåtet. Men sett i stort är attityden sorglig. Ärligt talat är det inte så ofta jag möter den bland ungdomar. Det verkar tvärtom som om de faktiskt gillar äldre!

Nu finns en utredning om diskriminering av äldre. Min enda önskan är att mina söner och döttrar aldrig ska hånas eller häcklas för sin ålder. Klarar vi som är så kallade 40-talister att genomföra en sådan attitydförändring kan vi dö nöjda. Och de som nu är unga får en aktiv, meningsfull och rolig ålderdom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar