1 sep. 2010

Lärare på heltid


Jag ser i Mitti Tyresö att ett av lärarfacken har engagerat sig i den politiska striden om skolan i Tyresö. Den egentliga orsaken är att en vuxen som inte är lärare har gått in under en lektion i stället för en frånvarande lärare. Varför läraren inte var där sägs inte i artikeln. Jag vet inte heller vad eleverna missade under de 60 minuter frågan gäller. Inte heller vet jag vilken årskurs som var utan lärare. Frågetecknen är många. Vad tyckte eleverna?

Så blir 60 minuter en strid om behöriga lärare i Tyresös skolor. Vad vill politiken göra för att vi ska få behöriga lärare till Tyresös skolor?

En arbetsplats till varje lärare, en dator till varje lärare, kompetensutveckling på högskole-eller universitetsnivå, varierade arbetsuppgifter sett över åren, projekt och utvecklingsarbete, engagerade och kunniga ledare, positivt arbetsklimat, stöd till svaga elever snabbt och direkt, pengar för studiebesök och resor är några insatser som vi arbetat med under mandatperioden - mer eller mindre. Varje gång jag besöker en skola tittar jag på lärarnas arbetsplatser - de ser likadana ut sedan decennier.

Men jag har inte lyckats lyssna i någon stor klass (vad menar oppositionen med stor klass eller grupp?). Jag har lyssnat på fantastiskt ämneskunniga lärare och intresserade elever. En gång under de fyra år som jag suttit i barn-och utbildningsnämnden har jag hamnat i en stökig klass. Den läraren behövde både ämneskunskaper och metodik för att komma vidare. Det ska vi erbjuda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar