16 juni 2009

Majorer skämtar inte

Nu har äntligen den nya skollagen kommit och förhoppningsvis blir den väl mottagen. Jag såg webbsändningen från regeringskansliet och kunde konstatera att Jan Björklund personligen inte är övertygad om det är bra att eleverna får överklaga betyg. Jag delar den osäkerheten. Hur ska den som inte varit med i klassrummet i efterhand kunna bedöma vad betyget står för?

Ja, om det var så att betyg bara skulle sättas på skriftliga prov så skulle säkert en överprövning vara ok. Men vad gör vi med all muntlig redovisning, arbete med projekt, där elevernas förmåga att samverka och bidra till att projektet går framåt ingår i bedömningen?

Sen vet jag lika bra som många andra att det händer att betyg diskuteras. Men den diskussionen brukar kunna tas mellan lärare och elev. Har eleven sparat sina prov och läraren är öppen för en ny bedömning brukar frågan kunna lösas. Eftersom en lärare på kort tid ska rätta en mängd prov kan det hända att en formulering slinker förbi i ett provsvar. Nu är det skillnad mellan ämnena. Hur bedömer man till exempel en uppsats, där språket är på MVG-nivå, men där innehållet är nazistiskt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar