10 juni 2009

Unga röstar på tanten och gamla på PP

Tänk om det var tvärtom! Att valresultatet skulle visa att de som röstade på Marit var i åldrarna 25-35 år och att de som röstade på Piratpartiet var i åldrarna 55 år och däröver! I vår tid och i vårt land - och kanske i alla andra länder är själva tanken absurd. Scenariet är absurt därför att frågor i vardagslivet, i samhället i stort och i politiken monopoliseras av stora åldershomogena grupper, inte för att frågorna i sig är oväsentliga sett över ålder, utan därför att frågorna i media knyts till ålder.

Vad säger att inte också de över femtio värnar om yttrandefriheten i cyberrymden, till och med så starkt att de skulle vara beredda att stödja ett enfrågeparti i ett riksdagsval? Vad säger att inte också de unga håller med Marit om att vi ska ha hälsosam mat? Att vi ska ha en levande landsbygd och ett lönsamt jordbruk?

Gamla ses som proppar som hindrar unga från att komma framåt. Jag tror att det faktiskt är en myt. Problemet aktualiseras av att Alf Svensson har kryssat sig förbi den unga Ella Bohlin. Det finns ett foto som jag ofta tänker på och som ger mig lite styrka. Boken, Filosofins historia, har jag slängt upp på vinden bland allt annat, så någon exakt datering på bilden har jag inte. Fotot föreställer matematikern och filosofen Bertrand Russell. Han är väl mellan 80 och 90 år. Han sitter bland en grupp unga demonstranter mot Vietnamkriget. Jag läser in budskapet: Striden för en rättvis sak är inte åldersbunden.

Men snart är ändå tidsgränsen obönhörligen där - så fungerar trots allt världen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar