3 juni 2009

Tyresö gymnasium

I går kväll firade årets studenter på Tyresö gymnasium med bal på Tyresö slott. Jag hade äran att vara inbjuden som representant för kommunen. De som var där var kommunstyrelsens ordförande och gymnasie-arbetsmarknadsnämndens ordförande och jag som vice ordförande i nämnden. Förvaltningschefen var förstås självskriven gäst liksom rektorer och lärare.

Vädret var riktigt uselt, men studenternas glädje var det inget fel på. Jag var placerad vid naturvetarnas bord - roligt, eftersom det i mitt politiska uppdrag ligger att lyfta de teoretiska ämnena, särskilt NP. Tyresö gymnasium borde ha alla chanser i världen att bli bäst in show på NP.

Som en av fyra svenskar har en av eleverna, Mikael Twengström, tagits ut till den 41:a internationella kemiolympiaden. I juli åker han till Cambridge för att delta. Jag frågade hur de andra eleverna hade firat Mikael. Inte alls... "han vinner ju priser hela tiden!"

Annars var middagen ungefär som när Filminstitutet delar ut årets Guldbagge. Ett antal elever gick fram till mikrofonen och tackade Tyresö gymnasium, mentorer och klasskamrater. Ett tal var förberett och det var riktigt bra. Handlade bland annat om behov av mötesplatser på skolan. Balens middag var första gången alla var samlade till en gemensam aktivitet!

De flesta jag pratade med hade också lyckats skaffa sig sommarjobb. Inga glansfulla jobb utan de tog vad som fanns: jobb på ett sminklager (kille som sedan ska läsa på KTH), telefonförsäljning etc.

Med elever som de jag träffade igår borde det inte vara svårt att konkurrera (ut) med Norra Real!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar