25 maj 2010

Egna döttrar ökar kvoten kvinnor

Kvinnor har för lite makt i företagens styrelser. Mest desperata och rädda för att vara antifeministiska är män som rekryterar de egna döttrarna till lediga poster. Om döttrarna är unga och oerfarna och lojala mot familjen är pappa ohotad. I alla fall så länge som tjejerna stannar på sin plats.

För egen del tycker jag inte att det är så märkligt med familjetraditioner. De här döttrarna får faktiskt en bra chans att bli proffs från grunden. Förhoppningsvis lär de sig att man måste ha både kunskap och erfarenhet för att bli bra på det man gör.

I andra sammanhang är familjetraditioner ytterst vanliga. Jag tänker framför allt på politiken. Alla partier plockar in man, hustru/sambo och barn för att säkra partiets framtid. Med alla upptagna kvällar och helger är det nog ett måste att ha alla i familjen med sig.

Jag tycker att man ska kunna något för att ta på sig ett uppdrag. Och kan man inget får man väl ta den tid det tar för att lära sig. Jag gillar till exempel - utifrån det jag läst - en sån dotter som Cristina Stenbäck. Jag känner henne inte, men gillar hennes professionella framtoning.

Man kan dra många paralleller till andra områden som kräver mycket av utövarna - sporten är ett exempel. Det finns många pappor och mammor med för den delen som coachar sina barn till stora framgångar. Och går det inte bra kan de ju alltid hoppa av och gå sin egen väg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar