23 maj 2010

Ta strid mot vuxenmobbning!

När prins Bertils far, kung Gustav VI Adolf, besökte honom fick hans sambo Lilian inte vara hemma och hennes porträtt togs ner från väggen! Bertil och Lilian träffades när hon var 27 år och han i 30-årsåldern. Konstitutionella skäl var officiellt skälet till att de inte kunde gifta sig förrän de båda var över 60 år. Svenska Dagbladet har en artikel om deras liv.

Ruskigast i artikeln är hur prinsens sambo behandlades. Hon ignorerades, behandlades som luft och blev under närmare 40 år utfryst.

Jag såg en gång en person på min arbetsplats frysas ut av rektorn (för det var på en skola). Vi gjorde inte mycket för att sätta rektorn på plats tyvärr. Sen dess har det runnit mycket vatten under stadens broar och nu har alla skolor likabehandlingsplaner. Och jag tror också att föreningar och organisationer har planer mot mobbning. Ändå är utfrysning och ignorans frekvent.

När jag läste om prinsen och Lilian kom jag att tänka på hur ofta jag ser rätt aktningsvärda personer behandla andra som luft! Men jag kom också att tänka på flera tillfällen när jag sett andra våga ta parti för utsatta människor.

Berättelserna om insatser mot utfrysning måste bli fler! Och höras oftare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar